torsdag, augusti 17, 2006

Första gången...

...man gör något är det alltid lite ovant. Men att våga är att tappa fotfästet för en stund, att inte våga är att förlora sig själv. Så nu skriver jag här.

De frågor som rört sig i huvudet på mig under den senaste tiden har handlat om främlingsfientlighet. Jag har inga vetenskapliga belägg för det men jag påstår att mindre samhällen har en större tendens att bli mer konservativa. Då menar jag inte mer blå utan mer på det sättet att det gamla invanda får gå före ett öppnare sinne. På den gamla goda tiden jobbade många fler på bruket. Bruket och jobbarna där styrde orten med allt vad det nu innebär. Alla kände alla och om någon utsocknes flyttade in till byn så fick man reda på det av grannen.

Nu börjar hela världen bli en global plats. Om jag ska hårddra saker så känns det ibland som om många där jag bor fortfarande tycker att telefonen är en nymodighet. Internet, modem, bredband är grekiska för dem. Att företaget som numera driver "bruket" är multinationellt och den lilla fabriken här på orten bara en liten filial i något som är otänkbart mycket större är svårt för dem att förstå.

Ändå är det värsta av allt inte sådana småsaker. Nej, det värsta är att höra en del av dem uttala sig med i det närmaste hatisk stämma om invandrarna som kommit hit. En del yngre påstår med bestämdhet att "de stjäl, de vet inte skillnad på mitt och ditt!". En del äldre påstår att "de kommer hit och tror de kan ge mig order att flytta på mig i affären". Eller "har du sett hur de ynglar av sig. Först har de en i vagn och sedan flera stycken som går bredvid och så har de en i magen också, och jobbar gör de naturligtvis inte. Vi får ge dem bidrag och sedan växer deras barn upp och de har ju sett sina föräldrar få bidrag så då ska de leva likadant."

Fler exempel:

"Pizzerian byter ägare hela tiden, de turas väl om där nere om att köpa företaget av varandra så att de kan få starta-eget-bidrag."

"Det kom en sådan där in till den gamle mannen och hon var väl bara där av en enda anledning, för att stjäla hans pengar." (Handlar om en invandrarkvinna i hemtjänsten.)

"De där borde kastas ut. De kommer bara hit och ska leva på våra skattepengar. De vill inte jobba, de vill inte lära sig svenska och de för bara med sig en massa våld och kriminalitet."

...ja jag skulle kunna gå på vidare. Det jag hört här sedan jag flyttade hit för några år sedan från Göteborg är skrämmande. Jag tror att det är så här det är på många fler platser. Ingen vill ta tag i detta. Ingen vill göra något åt det verkar det som. Många av dagens styrande lyssnar inte på det örat utan låtsas som om allt är frid och fröjd medan det jäser under ytan, vid köksborden i stugorna bakom gardinerna och vid fikaborden på arbetsplatserna.

Här finns en Sverige-demokrat som valts in i kommunen. Blir de fler efter valet i år så förvånar inte det mig...

Jag hörde en person som alltid röstat på socialdemokraterna förut säga att denne i valet skulle lägga sin röst på SD i år så sent som för två veckor sedan...

Inga kommentarer: